Hommage à Poster – Molnár Gyula kiállítása

0

Molnár Gyula kiállítása a Fészek Galériában. Budapest, Kertész utca 36. A kiállítást megnyitja: Gergely Mariann művészettörténész. A megnyitó időpontja: 2012. június 19., kedd 19 óra, megtekinthető: 2012. június 19-től augusztus 31-ig.

Plakátképek (üzenet a jelenből a jövőbe)
2012 márciusi sikeres nyíregyházi életmű kiállítás után (Pál Gyula terem) Molnár Éva a Fészek Galéria vezetője is bemutatja az utóbbi években készült plakátképeket. A kiállítás anyaga ötven százalékban olyan műveket tartalmaz, amely nem azonos a márciusi kiállítással. Ez a bemutatkozás tisztelgés a plakátművészet funkcionális és vizuális kultúrája előtt Hommage à Poster, a művészek, a közösségi problémák és a hétköznapi események alkalmából.

Miért a Plakát?
A plakát egy koncentrált vizuális dramaturgia a verbalitás érdekében. A plakát vizuális nyelve meghatározó érték. (a képi hierarchia, a színhasználat, a közlési érthetőség, a látványritmus, typográfia stb.) A plakátművészet Magyarországon mindig a progresszív alkotók eszköze és célpontja volt. Elég néhány nevet említeni a múltból és a közelmúltból, akik a magyar képzőművészet meghatározó személyiségei voltak.
Vaszary, Ferenczy, Biró, Fényes, Szinyei Merse, Iványi-Grünwald, Faragó stb.
Bortnyik, Berény, Uitz, Por, Kassák, Biró, Földes, Irsai, Molnár C. Pál stb.
Konecsni, Gábor Pál, Reich, Kass, Papp-csoport, Lakner, Csernus, Small, Wahorn stb .

Miközben a plakát médiahordozói változtak, vizuális nyelve nem.

Többen felteszik a kérdést, hogy halott-e a műfaj, hogy van-e funkciója és jövője ma?
A műfaj él, nem halott, csak más a médiális pályája. Ma nem kell fal, hirdetőoszlop, hogy elérjünk tíz- és százezreket. A plakát kilépett indirekt pozíciójából és direkt pozícióba került, mert ma már nem az utcára kihelyezett felületek a meghatározóak, hanem az onlinen. Egy képpel több százezer ember elérhető, aki ennek az üzenetnek a célcsoportja. Az onjlájn kommunikáció és média célcsoportcentrius és random jellegű, egy hír átvétele az onlájnon szinte követhetetlen.
A kiállításon kb. száz plakátszerű közlés szerepel, konkrét célok, valós hírek és privát reakciók, amelyek remélem az online felületen szintén elérik a „target gruppot”.
A plakát ma is a legkorszerűbb vizuális nyelv, játék, öröm, felelősség, művészi reakció a körülöttünk lévő világról.

molnar-gyula-hommage-a-poster-01 molnar-gyula-hommage-a-poster-02 molnar-gyula-hommage-a-poster-03 molnar-gyula-hommage-a-poster-04

PLAKÁTFRESKÓK (Kemény György írása)

Nem tudom más névvel illetni Molnár Gyulának ezt a kiállítását, melynek során a Fészek Klub Galéria mindkét hosszanti falát tetőtől talpig, faltól falig beborította utolsó tíz évben készített vibrálóan színes, változatos, ötletes, ugyanakkor igényesen míves plakátjaival. Kalandozás a szemnek, a nagy egész látvány öröme, ugyanakkor a részletek felfedezése a része mindenkinek, aki bekerül a művészettörténet bármely korszakában született freskók nagy tereibe, és ez nincs másképp esetünkben a Fészek impozáns termében sem. Egymással ösz-szeérő, de egymás erejét, szépségét nem kioltó plakátokkal örvendeztet meg bennünket Molnár Gyula, különböző szín- és formavilágú, akár stílusú munkákkal, amelyeknek hatását a szövegek gúnyos, vagy épp komoly tartalma még tovább is fokozza. Mesterünk a finom, vagy épp erőteljes rajz, a fotó, vagy akár a puszta betűkompozíció eszközét egyaránt fölényesen uralja, mindig követi intuícióját a cél érdekében, amelyet plakátjával kifejezni, megragadni akar. Ne feledjük, a plakátkészítés művészetként indult Toulouse Lautrec műterméből, és hosszú ideig az is volt, mígnem napjainkra a reklámipar-gépezet igénytelen szolgálóvá silányította, ám számos remek grafikus szerte a világon úgy tekint a plakáttervezésre, úgy nyúl ecsethez, tollhoz, számítógéphez, hogy igényes és fontos képzőművészeti tevékenységnek fogja fel még ma is, köztük az ugyanígy gondolkodó és dolgozó Molnár Gyulával. Számosat ki lehetne emelni, elemezni a vicces, komoly, szexes felütésű, a nagy plakátos kollégák előtt tisztelgő, a nőíróknak készült, az elesettek, gyengék mellett kiálló munkák közül, de nem teszem, ezt rábízom kire kire, a nyájas kiállításnézőre, de egyetlen egy plakáttal mégis kivételt teszek. Ez Molnár Gyulának egy idei önarcképfotója, amelyre, mint egy gyerek krétával széles mosolyt rajzolt, továbbá mosolygószemű szemüveget applikált rá, és a „We are hungarian! Nézzük más szemével is a világot” szöveggel látta el. Vidám, jókedvű, optimista mű Mona Lisának ez a kései, férfiasított plakátutóda, jó lenne minél több ilyennel találkozni szűkebb és tágabb környezetünkben a sok szomorú, elkeseredett, sértett, fájdalmas látvány, beszéd, jelenség tengerében. A számtalan gond, baj ellenére mosolyra invitál tehát minket e plakátjával Molnár Gyula, üdvös lenne követnünk tanácsát.

Kemény György

—————————————————————————————————————————————————

MOLNAR GYULA’S POSTER ART

Since the descent of the commercial poster from its central position as a tool in the marketing industry, the poster has re-invented itself as an artistic/visual form of a personal statement – social or political protest, or at best, a cultural message introducing cultural events. The electronic revolution, the internet and digital print have changed dramatically not only the process of creation but also the dissemination of the poster.

Molnar Gyula, the master of classical visual values, creates in this new world with joyful freedom, exuberance and originality of thought.

His multi-layered visual messages – containing ‘found’ images/objects, a refined talent for drawing, erotic whispers and a surprising mix of the photograph with uninhibited typography – take Molnar’s posters into the universal, multi-cultural sphere without abandoning their local roots.

Molnar is writing a new and valuable chapter in the excellent tradition of the Hungarian poster. In the large variety of his posters, whatever the subject, one message is constant: love of creation, love of life and love for humanity.

Prof. Dan Reisinger A.G.I Tel Aviv, September 2012

molnar-gyula-hommage-a-poster-05