Horkay István


horkay-istvan-140

Horkay István (Budapest, 1945)
képzőművész

Tanulmányok
1960–64 Képzőművészeti Gimnázium | 1968–1970 Krakkói Képzőművészeti Főiskola (ASP Krakow), Prof. Mieczyslaw Wejman Prof Jerzy Nowosielski, Prof. Tadeusz Kantor | 1968 Koppenhága Dán Királyi Képzőművészeti Akadémia, Prof. Palle Nielsen | 1970–71 Mesterképző Magyar Képzőművészeti Főiskola

Művészeti díjak
Corona d’alloro alla carriera artistica Regione Sicilia, Italia (2010)
A Békéscsabai Országos Grafikai Biennálé fődíja (2014)

Kiállítások
2002 American Fine Art Editions Inc, Scottsdale | 2002 Gallery of Art Eastern Washington University | 2002 Kamiyamada (Japan) | 2003 LeslieSacks Fine Art Los Angeles (Web Exibition) | 2003 Collegium Hungaricum (Berlin) | 2003 American Fine Art Editions Inc, Scottsdale | 2003 LeVall Art Gallery Novosibirsk, Russia | 2004 Gutman Gallery Budapest | 2004 Peter Greenaway, Tulse Luper Film There | 2004 Canariasmediafest | 2004 Ausztralia IDAA | 2004 Academy Gallery University of Tasmania | 2004 QUT Art Museum Brisbane | 2005 Belgrade (Closed Circuits) | 2005 VCA Gallery University of Melbourne | 2005 QUT Art Museum Brisbane | 2005 Beijing Today Art Museum | 2006 New Delhi India CEC+CAC | 2006 QUT Art Museum Australia | 2006 Horkay István Moholy-Nagy digitális collage | 2007 Metro5 Gallery Australia | 2009 Jewish Museum of Australia | 2009 Collegium Hungaricum Berlin | 2009 Gallery art 6 Richmond/ Virginia | 2009 QACI Gallery, Queensland/Australia | 2011 Ballarat International Foto Biennale/Australia | 2012 Vision in Motion/Melbourne Australia | 2012 Vision in Motion II./ Roma/ Sapienza – Università di Roma/ Accademia d’Ungheria in Roma | 2012 The One Thing / Manning Clark House/ Canberra /Australia | 2012 The Little Mermaid / ANU Art Gallery /Canberra/Australia | 2014 Accademia d’Ungheria in Roma

Animációs filmek
1991 Benedek Elek: Öt népmese, MTV2 (53 perc) | 1992 Charles Dickens: Urunk Élete, MTV1 (67 perc) | Bolzano Gold

Bacsó Béla gondolatai
Horkay újabb művei, kollázsok, fotó-„átíratok” bizonyos értelemben folytatják a korábban megtalált képi alakítás és képalkotás módozatait. Nem egyszerű idézések, nem igazolásai annak, hogy tud és akar választani a képi kultúra nagy tradíciójából, hanem valamit valamiért választ. Az újabb képelméleti kísérletekben mind nagyobb hangsúlyt fektetnek a kép-antropológia (Hans Belting) mentén történő értelmezésre. Horkay művei ebből a szempontból is újdonságot mutatnak, az idézetben rejlő antropológiai elem – gesztus, pillantás, testtartás stb. – kifejező értéke válik fontossá, nem egyszerűen destruál egy jelentős képet, mint ahogy ezt korábban tette, hanem a képeket mint készletet alkalmazza a kifejezéshez. Az antropológusok, és persze az azzal kortárs Dada nem riadt vissza attól a felismeréstől, hogy a be-állítás, a testtartás jelentéshordozó minőségét felismerje és használja a képalkotásban. Így van ez Horkaynál is, a jelenetező, képbe rendező elv a test, a nézés, a gesztus, a mozdulat jelentésképző erejének használata által történik. Wölfflin már 1921-ben azt állította, hogy a látásnak értelmező és magyarázó jellege van, tehát nem egyszerűen látunk, hanem valamit valamiként látunk – ami által a kép úgy képes önmagára utalni, hogy folyton vonatkozásba kerül azzal, ami nem ő, ami túl van rajta, hiszen sohasem csak a képet látjuk. A kép kép által is születik.

Tevékenységi terület
Plakáttervezés, képzőművészet