Tibor Welcome to Hungary / Tibor Kalman szimpózium

0

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Auditórium 2011. november 16-án 15 órától 18 óráig Budapest XII., Zugligeti út 9-25.

Moderátor: Dr. Szentpéteri Márton
Előadók: Maira Kalman grafikusművész, New York, Csernák Bence grafikusművész, Erdélyi Zsolt kommunikációs szakember, Nádai Ferenc grafikusművész, Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész, Somogyi Krisztina designteoretikus

Az AIGA (American Institute of Graphic Arts) oldalán így írnak Tibor Kalmanról:
„A nyolcvanas-kilencvenes években két név változtatta meg a dizájnt: a MAC (Apple Macintosh) és (Kálmán) Tibor. Az egyik azt, ahogyan dolgozunk, a másik, ahogyan gondolkodunk. Az előbbi az eszköz volt, a másik a lelkiismeretünk.” Kálmán számított a design szakma morális iránytűjének és egyben leghevesebb – az alkalmazott grafikára máig nagy hatással lévő –provokátorának.
„Of the two names that changed design in the ’80s and ’90s—Mac and Tibor—one changed the way we work, the other the way we think. The former is a tool, the latter was our conscience.” (Copyright 1999 by AIGA)
Tibor és Maira Kalman az M&Co. design cég alapítói. Tevékenységük a 20. század végi kommunikációban rendkívül jelentős, új szemléletükkel, különböző személyiségükkel és alkotói pályájukkal hasonló módon hatottak a tervezőkre, mint maga korában iskolánk névadója, Moholy-Nagy László. Munkatársaik voltak olyan meghatározó személyiségek, mint Oliviero Toscani (Colors magazin, Fabrica), Stefan Sagmeister, Stephen Doyle, Alexander Isley, Scott Stowell, Emily Oberman (M&Co. Design). Az M&Co. design cég az alapítójának (Tibor Kalman) sajnálatos korai halála után is a mai napig sikeresen működik.

Tibor Kalman
(Budadapestestest, 1949. júlilius 6. – PoPortoto RicoRicoRicoRico 1999. május 2.)
A családjával 1956-ban hagyta el az országot, tanulmányait az Egyesült Államokban fejezte be. Egy new yorki egyetemen újságírást tanult. Hallgató korában aktív résztvevője volt a diákmozgalmaknak, szervezője volt a Diákok a Demokratikus Társadalomért csoportnak. Egyetemi tanulmányai után New Yorkban egy könyvesboltban dolgozott, majd a kiadóvá fejlődő üzlet (Barnes & Noble) arculati felelőse. 1979-ben megalapította az M&Co. design céget, melynek Maira Kalman, a felesége mai napig tagja.
Az M&Co.-nál az amerikai designt meghatározó grafikusok több generációja nőtt fel Kalman keze alatt. Pl. Stefan Sagmeister, Stephen Doyle, Alexander Isley, Scott Stowell, Emily Oberman. Tibor Kalman nevéhez fűződik a Talking Heads-nek, David Byrne-nek Laurie Andersonnak készített lemezborítók, a Jenny Holzernek készített óriásplakátjai. Szokatlan kiállítási terveket készített a MoMA-nak és a Whitney-nek. Később az Artforum és az Interview Magazine kreatív igazgatója volt. Életművének és alkotói hitvallásának csúcsa a Colors magazin, ahova Oliviero Toscani felkérésére érkezett 1993-ban (Róma). Hitvallása: „a grafikán keresztül beszéljünk az elhallgatott igazságokról, változtassunk meg dolgokat, zökkentsük ki hamis meggyőződésükből az embereket úgy, hogy a világ felfigyeljen üzenetünkre”. Az itteni tevékenysége a globális tudatosságra és a multikulturális jelenségekre fókuszál. „Munkamódszeréről a Colors-nál töltött időről a Wired magazinnak így nyilatkozott 1996-ban: Nézzünk szembe azzal, hogy olyan korban élünk, amelyben a kormányzat egyre kevésbé hatalmas és hatékony, a társadalmi változások közvetítője a cég, a corporation lesz. Így az embernek különféle trükköket alkalmazva ki kell találnia, hogyan tud együttműködni a nagyvállalatokkal, hogy rávegye őket, csináljanak szociálisan felelős dolgokat.” … „Senki sem kezdi a munkát etikailag tiszta körülmények között, de azt gondolom, hogyha kapcsolatban vagy a közönségeddel és azt gondolják, hogy őszinte vagy és hiteles, akkor már nem vékony jégen jársz. Mindenki aki információt akar, ingyen szeretne hozzájutni, de mitől lenne az információ ingyenes, ha a kaja sem az.”
1995-ben betegsége miatt visszaköltözött New Yorkba. 1997-ben újraindította stúdióját, az M&Co-t, mely napjainkban is sikeresen működik. 1998-ban a Princeton Press kiadó Perverz optimista címmel életműkönyvet adott ki Tibor Kalmanról. 2000-ben a san franciscoi MoMA-ban megrendezett kiállítás a végrendeletként összeállított anyagot tartalmazta. Halála előtti héten még kurzust tartott egy new yorki vizuál art iskolában.
„Találjátok meg a repedéseket a falban, van néhány – holdkóros vállalkozó – aki meg fogja érteni, hogy a kultúra és a dizájn nem a vastagabb pénztárcáról, hanem a jövő kitalálásáról szól.” Fuck Commitees (I believe in lunatics)

Biography by Steven Heller, információk Steven Heller bibliográfiája alapján

Maira Kalman
1949-ben született, 4 éves korában családjával érkezett New Yorkba. Az akkori High School of Music and Art (mai nevén La Guardia High School) hallgatója volt. Maira Kalman szerzője annak a gyermekkönyv sorozatnak, mely Max Stravinsky-ról, a költőkutyáról szól. Készített címoldalakat a „The New Yorker” magazin számára, az egyiket éppen Rick Meyerowitz-cal „New Yorkistan” címen. Tervezett díszleteket a Mark Morris Dance Group „Four Saints in Three Acts” (Négy szent három felvonásban) című darabja számára. Az opera szerzői Virgil Thompson és Gertrude Stein. Maira Kalman elismertségét tovább növelték a 2005-ben kiadott Element of Style – Útmutató a stílushoz c. könyvben szereplő illusztrációi. (Szerzők: William Strunk és E.B. White). Tibor Kalman 1999-ben bekövetkezett haláláig a designer felesége és alkotótársa volt. Közös design cégük, M&Co néven a mai napig sikeresen működik. Maira Kalman egy éven át havonta megjelenő illusztrált blogot írt „A bizonytalanság alapelvei” címmel a New Yorker számára 2007 áprilisáig. A cikkek gyűjteménye azonos címmel könyvként jelent meg 2007-ben, a kritikusok által komoly elsimerést kapott. 2009. január 30-tól Maira Kalman új illusztrált blogot indított az amerikai demokráciáról „És a boldogság keresése” címmel. Az első bejegyzésben feljegyezte Wahington DC-ben, Barack Obama elnök beiktatásán tett látogatását. Maira Kalman munkái a Rosenbach Múzeum és Könyvtár 21. századi Abe projekten is szerepeltek, valamint bemutatta őt a new yorki Julie Saul Galéria is. Mesterkurzusokat vezetett az Oliviero Toscani által alapított Fabrica-ban – (the Benetton Group Communications Research Center).

Kurátorok:
Molnár Gyula grafikusművész, egyetemi tanár